неделя, 5 август 2012 г.

Правата на потребителите - банкови карти

Последната актуализация на тази статия е от края на месец октомври 2018. Добавено е интервюто ми с Веселин Дремджиев в Денят по TV1, TV+, актуализирани са и текстове свързани с новото законодателство от пролетта на 2018 година

Предишна актуализация - тази статия е допълнена през 2014 година след като моя приятелка пострада.
За да разберете докъде  ви стигат правата, свързани с източване на банкови карти искам да дам следния пример. Открадната кредитна карта и веднага след това източена на банкомат. Загубата е 5000 евро. Законът казва, че БАНКАТА е тази, която трябва да докаже недобросъвестност или небрежност (вие не сте длъжни да доказвате невинност). Публикувам съдебна практика, където съдът осъжда банката  да върне парите въпреки, че са теглени с верен ПИН код. Делото е тук


Всичко, което ще прочетете по-долу, е плод на лични анализи и опит и е без претенции за изключителна компетентност, защото не съм юрист. Не може автоматично да бъде пренесено към други подобни случаи, но ще ви даде представа какво и как бихте могли да направите, ако станете или ако сте станали жертва на измама с банкови карти.

Преди да започна по темата искам да обясня личните си мотиви да пиша по нея. В България все още е трудно да се намери справедливост. Струва ми се, че хора, организации, а и държавата използват традиционното мълчание на българина, търпението му към неправдите, с които се сбълсква, за да злоупотребват и за да могат чиновници и служители да отговарят със 'Системата казва: НЕ'. Това се променя, но бавно. В конкретния случай - злоупотреби с банкови карти - наблюденията ми показват, че банките масово отказват да изпълнят задълженията си по закон и се оправдават със всевъзможни аргументи, карат клиентите си да доказват правотата си. Например:

  • при средства откраднати със скимирани карти, банка отговаря, че сумата е под 300 лева, а по закон те възстановяват откраднатата сума над 300 лв - НЕВЯРНО
  • при открадната карта, на мен служител на банка ми каза, че това е все едно да си загубя парите на улицата и да си ги търся от банката - НЕВЯРНО
  • Банка е карала клиента си, да доказва, че не е бил на мястото където е станала злоупотребата с картата му, за да му възстанови сумата - ПОГРЕШНО
  • Банка отказва да възстанови сума по неразрешена транзакция, защото клиентът няма SMS известяване -  ПОГРЕШНО.

Европейският съюз (ЕС), стъпвайки на принципа за защита на по-слабото звено (потребителя) пред това с по-големи възможности (производители, банки и т.н.) е създал строга регулация, която е в полза на потребителя. Не ние трябва да доказваме невинността си пред банките! Те, ако имат съмнения, трябва да доказват евентуалната злонамереност от страна на клиентите си. Нещо повече - при ясно заявени искания в дадени ситуации, банките са длъжни първо да възстановят щетите на картодържателя и после да търсят отговорност от него.
Важно - нека мисълта, че е много сложно да осъдите банка не ви спира да си търсите правата! Не съдът е следващата ви опция в случай, че банката отказва да уважи претенциите ви. Но затова - след малко

Има два основни типа злоупотреби с кредитни и дебитни карти:
  1. Данните от картата ви са били компрометирани. Може да се получи при пробив в сигурността на търговци, банки или други институции, които боравят с тях. Друг познат метод е скимирането на карти от банкомати. В подобни случаи картодържателите не подозират, че ги грози заплаха. Важно е да се знае, че законът ви зашитава напълно.
  2. Картата ви е била изгубена или открадната. В този случай картодържателите понасят някаква отговорност по изгубената сума без значение дали са станали жертва на кражба или на собствената си разсеяност. Но законът пак ви защитава. Сега ще разясня и двата случая 
Условията, при които ползвате дебитна или кредитна карта трябва да са ясно разписани в Общите условия на издателя й. Да, това са дългите документи, които рядко четем (може би само като ни се наложи). Но над Общите условия на която и да е финансова институция са... законите. Правата и задълженията по ползването на банкови карти са уредени в Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС). Законът е синхронизиран с регулациите на ЕС и подобен регламент има във всички страни членки. В закона чл. 53-58 са текстовете, които ни интересуват. Ето накратко моето тълкувание по горните два случая.

1. Открили сте транзакции, които не сте направили и в същото време сте бил изряден клиент, което включва:
- не сте казвали ПИН кода на жената и/или децата си :)
- винаги знаете къде е вашата карта (и тя все още е у вас)
- не сте си записвали данните от картата на хвърчащи листчета, нито сте си я снимали с телефона и сте я пращали на колеги и приятели по електронната поща

В този случай първо се уверете, че тези пари 100% не сте ги харчили вие и веднага уведомете вашата банка. От този момент нататък е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да събирате всички документи и да пазите кореспонденцията си - възможно е да ви потрябват (както ми се случи на мен). Следва блокиране на картата и оспорване на транзакцията - прави се в клон на банката (или онлайн ако банката е модерна)
Какво следва: Банката ще си направи проверките, ще ви зададе въпроси и ще се опита да ви убеди, че тази транзакция си е ваша, на ваш близък, забравили сте какво сте направили и прочие. Ако не успее да ви убеди, тя е длъжна незабавно (цитат от ЗПУПС), не по-късно то 21 дни от датата на вашата жалба да ви възстанови сметката такава, каквато е била преди транзакцията (вкл. такси за траснсакцията). Точка. Не приемайте никакви обяснения за частично връщане на средствата и споделена отговорност.

2. Картата ви е загубена или открадната и от нея са изчезнали пари.
След като установите липсата на картата си, веднага уведомете банката издател. И пак - ЗАДЪЛЖИТЕЛНО запазете цялата си кореспонденция и всички документи. В първия възможен момент оспорете всички транзакции, които не са оторизирани от вас (прави се в клон на банката), поискайте копие от документа за оспорване. Следва евентуален отказ от банката да ви възстанови откраднатите средства с различни аргументи от типа на:

  • съгласно Общите условия банката носи отговорност за времето след уведомлението за изчезналата ви карта
  • не сте съобщили за кражбата навреме
  • нямате застраховка (която банката ви е предложила) за подобни случаи и т.н.
Как третира ситуацията законът? Според чл. 58 ал. 1 от  ЗПУПС, картодържателят (вие) носите отговорност за сума до 300 лв. Например ако от изгубена карта ви откраднат 1000 лева - банката трябва да ви възстанови 700 от тях. 300 са за ваша сметка. Някои банки предлагат застраховка точно на тази средства (първите 300 лв) - срещу годишна такса получавате сигурност, че при кражба или загубване на картата ще бъдете подсигурени на 100%.

Важно: в случай, че банката има съмнения за злоупотреба от ваша страна, тя има задължението да докаже подобен факт! Не е редно да иска вие да доказвате невинност. Ако е налице злоупотреба от страна на картодържателя, той понася цялата отговорност по загубата на средствата (чл. 58 ал. 2).

Обобщение:

Вие сте изрдяден ползвател на банкова карта :) (виж чл. 53 от  закона). 
- в случай, че си изгубите или ви откраднат картата и от нея бъдат източени средства понасяте отговорност до 300 лв (освен ако нямате застраховка). Разликата от 300 лв до откраднатата сума трябва да ви бъде възстановена от банката ви.
- в случай, че установите транзакции, които не са направени от вас и картата си е във вас - банката е длъжна незабавно (до 21 дни от оплакването) да ви възстанови сумите, каквито и да са те.

Такаааа. И какво да правим, ако не срещнем разбиране по гореизложеното ?

Вместо да ви поучавам ще ви разкажа личния си опит с моята банка (ПИБ)

През септември 2011 в центъра на Варна ми откраднаха личните документи, кредитна и дебитна карта (там това е като бизнес, най-често страдат чуждестранни туристи). Още преди да открия кражбата от кредитаната ми карта са били източени 406 лева с две транзакции, направени по интернет една след друга. Оттук нататък, единственият ми мотив да се боря да си върна откраднатата сума беше убедеността ми, че съм пострадал и че интересите ми трябва да бъдат защитени.... все някак
Кражбата е станала около 16:10 часа, транзакциите са направени 20 минути по-късно, а аз откривам всичко това и блокирам картата си чак около 20:00 часа. На другия ден в клон на банката пускам оспорване на транзакциите и тичам до местната полиция да подам оплакване. Преживяването в полицията е друга история... и е дълга, но сега ще я спестя.
Минава време, от банката ни вест ни кост. След около 3 седмици търпението ми се изчерпва и звъня на центъра за обслужване на клиенти да попитам докъде е моето оплакване. Отговарят ми, че писменото становище на банката е в клона, който съм заявил - да ида да си го взема.

Отказват да ми възстановят каквото и да е съгласно общите условия на банката. В писмения отговор аз откривам много любопитни детайли. Транзакиите са извършени по интернет като..... името ми е написано погрешно!!! 

Следва кратка писмено-устна комуникация с банката, в която аз си искам обратно парите, а те ми обясняват, че това било все едно да си ги загубя на улицата и да ги търся от тях. А в името ми били сбъркани само... три букви ?!?! Аргументът (последен коз): 'Е ако се казвам Иво и без име ли ще ми минават транзакциите ?' също беше оставен без последвсвие и ми се наложи да се замисля как да продължа нататък.

Помирителна комисия за платежни спорове (Комисията)

Опитвам се да се сетя, кой ми спомена за Комисията. Нейният статут е разписан в същия закон (глава 8 раздел II) и е структура към Комисия за защита на потребителите (КЗП). Разглежда жалбите ви безплатно. Всеки състав, който работи по дела, е от трима члена - един, назначен от БНБ, един представител от средите на банките и един представител от КЗП. Работата на комисията е регламентирана от Правилник. Съвет!!! Прочетете правилника - кратък и ясен е и ще научите всичко необходимо за това, което ви предстои. От опит мога да ви кажа, че подаването на жалби към този орган е лесно и прозрачно. Добре би било ако заложат повече на електронните комуникации, но предполагам в бъдеще и това ще стане. Засега комуникацията е на хартия и при мен протече по следния начин:

 - подавам писмен сигнал, в който описвам в свободен текст случая и прилагам документите, които съм събрал
- Комисията информира банката и банката излага своето виждане по моя случай
- Комисията ми изпраща становището на банката и ме пита имам нещо да добавя
- аз цитирам закона, правила, обяснявам проблема със сбърканото име и продължавам да настоявам да ми бъде възстановена цялата сума.
- Комисията пак си говори с банката, банката пак им отговаря нещо си
- Комисията разглежда спора по същество на свое заседание. Сяда, чете, обсъжда и решава. 
- Предложи на мен и на банката помирително споразумение. Ние го приехме и с това спора ни приключи.

Получих ли си обратно парите ?

Частично. Комисията предложи аз да понеса 300 лв загуба, а банката да ми зъстанови разликата до 406 лв. Както е по закон. Не взе под внимание факта, че името ми в интернет транзакцията беше изписано погрешно. Моят избор беше между това да приема предложеното споразумение и да затворя случая или да го откажа и да отида на съд или арбитраж. 
Реших, че все пак съм постигнал нещо, принуждавайки банката да спази закона. Въпросът защо банката не предложи тази развръзка, а трябваше да занимаваме институции оставям на вас...

Извод:
Четете, търсете информация, консултирайте се с приятели и ако смятате, че сте в правото си - преследвайте го докрай. Има смисъл ! Научих всякакви неща покрай моя случай - от това че във Варна има организирани джебчийски групи, през упражнение в хартиена тепаница с банка до това, че в UK и USA, случаи подобни на моя се разрешавали в изключително кратки срокове и 100% в полза на клиента :).


Често задавани въпроси (FAQ)

В: Кога (най-късно) трябва да уведомите банката за суми и транзакции, които не сте похарчили и направили вие?
О: Веднага когато разберете липсата на парите. Законът рамкира 13 месеца, но това е твърде дълъг период. Възможно е, ако нямате SMS известяване, не преглеждате всекидневно транзакциите по картата си да не разберете веднага за случилото се. Въпреки, че срока в закона е сравнително дълъг, трудно ще обясните забавяне в откриване на измамата дори след като е било издадено месечно извлечение за движенията по картовата ви сметка.

35 коментара:

  1. Браво за полезната статия!

    Аз също имах подобно преживяване преди време - бяха ми откраднати данните от кредитната карта, което ми струваше малко над 1000 лв. липси. :)

    Банката се оказа много разбрана и ми върна общо взето всичко - не без усилия, но все пак стана и то без да се стига до Комисията - става въпрос за ПИБ.

    ОтговорИзтриване
  2. Много полезна статия!

    В момента имам проблем и бих искала препоръка за адвокат.

    Накратко:
    Кредитна карта с кредитен лимит 5 000лв. Без лимит за плащания в един ден или превод.
    Картата беше източена - 4 превода по 500 евро в една и съща минута (00:00ч.) към търговец представляващ британски сайт за залагания.
    Не бях абонирана за СМС известяване за движения по сметката - опцията (да/не) не е била отбелязана от мен в договора (поради невнимание).
    Не съм упълномощявала трети лица да оперират с картата/данните и. Съхранявала съм пластиката при личните си документи. След инцидента същата беше предадена на банката.
    Явно банката не е счела преводите за представляващи заплаха за злоупотреба и не е блокирала картата незабавно, също така не ме е уведомила незабавно (както е описано в Общите условия към Договора).
    Предвид това, че не съм получавала СМС известия за движения посметката и това, че банката не е счела преводите за заплаха за злоупотреба, за да ме информира, научих за транзакциите на датата за револвиране на сметката - 10 дни след инцидента.
    Незабавно бяха взети съответните мерки - блокиране на картата и подаване на искане за обжалване на транзакциите.
    Срока за извършване на проучването и предоставяне на становище по случая, посочен от банковия служител беше 45 дни (такъв срок в условията на Договора няма, също така и в закона).
    Банковия служител изрично ми каза, че не трябва да сигнализирам в МВР и че МВР няма с какво да ми помогне. Въпреки това, входирах жалба в МВР, образувано е следствие. МВР е изискало информация от банката, която не е предоставена до момента на излизането на становище по казуса ми от самата банка.
    Становището на банката с дата 29 дни от подаването на искането за обжалване на транзакциите гласи следното (преразказано накратко): '....беше направено международно проучване, като беше изискана информация относно транзакциите от банката на търговеца. Цялата ни предоставена документация е приложена... от банката на търговеца ни съобщиха, че преводите са минали успешно и не са били регистрирани никакви инциденти. Предоставената информация от банката на търговеца доказва, че транзакциите за направени от Вас или от овластено лице, имащо данните на кредитната Ви карта....'
    ... т.е. банката отказва да възстанови сумата по оспорваните транзакции.
    Приложената документация, която подчертавам: 'е цялата предоставена' такава от банката на търговеца представлява - 4 страници без име на институция, без печат, просто 4 страници с 4 таблици съдържащи подробности относно транзакциите (нормер на транзакция, дата, оторизационен номер...), единствените данни относно 'платеца' са: последните 3 цифри от номера на картата (с пояснение: 'последни 4 цифри' на номер на картата) и име на картодържателя, КОЕТО НЕ Е МОЕТО ИМЕ (името на картодържателя вписано в договора и отпечатано върху пластиката).
    Входирала съм отново обжалване (в банката) на гореописаното становище с мотив, че предоставените 'доказателства' не са основателни за отказ за възстановяване на сумата. Посочения срок за отговор на това обжалване, посочен от банковия служител е 30 дни (според закона за документите).

    Междувременно, банката ме държи отговорна за изплащането на въпросните пари, начислява ми лихви т.е. аз вече изплащам кредит, който не съм ползвала!

    Спешно търся адвокат, моля помогнете!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубава и полезна статия!

      Моят случай е като на Doroteia, пазарувано е с кредитната ми карта в различни сайтове в интернет.
      Какво е развитието по вашия случай , Doroteia, намерихте ли адвокат , моля помогнете!!!

      Изтриване
    2. В случай, че кредитната ви карта е у вас - имате право на пълно възстановяване на средствата в кратък срок. Ако сте получили отказ от банката си - съветвам да се обърнете към Помирителна комисия за платежните спорове към КЗП. Ако имате нужда от помощ - оставете мейл или скайп - ще се свържа с вас.

      Изтриване
    3. В Понеделник ще подам писмен сигнал в Помирителна комисия за платежните спорове към КЗП, моят адвокат вече подготвя цялата документация по случая ми.
      Благодаря за отговора Ви!

      Изтриване
    4. Здравейте.Изключително полезна статия.Имам подобен проблем и ми е необходим контакт с вас.
      Е-мейл: ppetrov62@abv.bg

      Изтриване
    5. Здравейте, имам сходен проблем само че е с моя дебитна карта. Подала съм жалба до Помирителната комисия. В момента имам получено писмо от тях да предоставя в 10 раб.дни допълнителни доказателства и писмено становище. Банката ме обвинява че съм нарушила чл.53 от ЗПУПС, а картата и до момента си е в мен. Имам нужда от компетентно становище. E-mail mimast1974@abv.bg

      Изтриване
    6. Проблема ми е по-различен. Кредитната карта на майка ми е била източване в период от 2 месеца. Въпреки, че получава SMS-и тя не е забелязала. Сега това е основен мотив На Райфайзенбанк да откаже възстановяване на средства направени за покупки в AMAZON. Може ли се свържете с мен: smiljana_ilieva@hotmail.com

      Изтриване
  3. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  4. Здравейте, много полезна статия. Моят казус е малко по-различен и ще Ви бъда много благодарна ако можете да отделите време и ми отговорите. Преди 4 дни ми източиха сметката. Получих фалшив емайл от paypal с молба да си потвърдя картата, защото не могли да си изтеглят таксите и ще ми ограничат акаунта ако не го направя. Притесних се и бързо попълних полетата. Преди съм получавала официални емайли от тях и не се усъмних до момента в който приеха информацията без да съм попълнила всички полета. Погледнах адреса на изпращача имаше @paypal.com и още един доста подозрителен емайла дрес след него. Веднага писах до paypal с въпрос, дали емайлът е от тях. Отговор не получих.
    След 5 дни ми източиха картата. Разбрах за това 3 часа след злоупотребата. Звъннах на банката си, блокираха ми картата, след това посетих техен клон, за да подам рекламация и сега чакам да изискат парите ми от банката или сметката в която са отишли. Официално са направени 2 превода към чуждестранна туристическа агенция. Има ли вариант банката да реши, че съм нелоялен клиент споделяйки данните си и дали има вероятност да получа източената сума?


    ОтговорИзтриване
  5. Здравейте:)
    за съжаление и мен ме сполетя същото по същия начин с имейл уж от Пейпал :( Малко ме съмнява и мен, ч еот банката ще кажат, че вината е моя.
    Аз исках да попитам автора за сагата му с полицията - има ли смисъл изобщо да ходя да подавам жалба там?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сагата с полицията при мен беше мотивирана с откраднати документи и фактът, че извършителите бяха направили трансакции през интернет. Аз се надявах ако са си споръчали някакъв продукт да бъдат заловени при доставката му. Резулатът на полицията бе НУЛЕВ. Говорим за варненската полиция - онази дето покровителства джебчиите....

      Колкото до вашия проблем - ако имате нужда от съвет или помощ - посетете http://www.ccilab.eu/действай/
      и ни пишете там. Ще ви съдействаме с каквото можем.

      Изтриване
  6. Здравейте,
    интересува ме имам ли права да си търся връщане на парите от транзакция която съм удобрил, но услугата ми е била отказана в последствие? Става въпрос за кола под наем. Сумата беше заплатена в момента на резервацията, в последствие колата беше отказана защото е необходим допълнителен депозит с кредитна карта, а аз съм само с дебитни. Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  7. Здравейте,и аз имам сходен случай като вашия.Преди два месеца забелязах че е пазарувано онлайн с моя карта.Веднага се обадих на спешния телефон на банката да ми блокират картата.Става дума за ЦКБ.Подадох искане за оспорване на транзакциите в клона на банката.Там ми казаха че не трябва да ходя да търся от тях информация след това,а от офиса от София ще ме потърсят и с тях ще комуникирам.Получих писмо от софииския офис с вх.№ на искането си че ми разглеждат молбата.Станаха 2 месеца,а никакъв отговор.Е сега подадох онлайн жалба в КЗП.Да при подаването на искането за оспорване на транзакциите ми по сметката ме обвиниха,че не съм си активирала смс известяване и сигурно нямало да ми възтановят парите.А защо не ми предложиха тази опция,аз сама ли трябва да сия поискам?А застраховка на парите ми няма ли?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    2. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    3. Този коментар бе премахнат от автора.

      Изтриване
    4. Писах ви от моята поща

      Изтриване
  8. Обърнах се към Помирителна комисия за платежните спорове към КЗП.Отговориха че не е в тяхната компетенция.

    ОтговорИзтриване
  9. Моят имейл адрес е p_boteva@abv.bg.Някой ако има сходна история и съвет как да постъпя за да ми възтановят парите да ми пише.

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте, всички сме с един проблем. На 13.06 бяха източени от фирмената ми карта пари уж към Амазон, с който никога не съм имал вземане даване. Блокирах карта след 2 часа от транзакцията, тогава установих липсата. От ПИБ ме караха да чакам 5 дни да излезе в извлечение въпросната транзакция, защото за сега парите били само блокирани. А защо не ги освободиха? Получих писмо, че сигурно ще се забавят с разглеждането, защото трябвало да съберат документи. Най-интересното е, че картата е с "3D" парола уж, а аз не съм получил съобщение за одобрение на въпросната транзакция. Хем съм защитен, хем ме скубят както си искат! Вече мина месец от оспорването а от ПИБ мълчат. Лошото е,че КЗП в случая са извън уравнението защото съм фирма. Има ли някой съвет към мен?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте, Владимир.
      Опитвам се да се свържа с вас през Google, за да обединим усилита ви с усилията на друг пострадал от източване на карта на ПИБ. Пишете ми на: alexander.stamenov@gmail.com

      Изтриване
  11. Петя Петкова,моя случай е почти идентичен с Вашия.И пак с ЦКБ Варна.Пишете ми на v_vutova@abv.bg да обменим информация и опит,а защо не да обединим усилия!

    ОтговорИзтриване
  12. Здравейте,пострадали хора и аз имах проблем с открадната дебитна карта,от която бяха източени за два дни 3800лв. Минах през всички процедури,оспорване на неразрешените
    транзакци пред Банката,Помирителна
    комисия на КЗП и резултат никакъв.Вижте само кои са членовете наПомирителната комисия:по един мениджър обслужване от всички банки е как тези хора ,ще защитят потребителите,естествено че ще обслужват интересите на предтавляваната от тях банка.Моят случай приключи,след като си намерих добър адвокат ,осъдх Банката,която според решението на съда трябва да ми изплати цялата сума от 3800лв.,ведно с лихвите за периода от 21 ден до сега плюс адвокатският хонорар.Много съм благодарна на г-н Стаменов,който в своят сайт е изложил какви са правата на потребителите.Борете се докрай,повярвайте има смисъл.Моята сага започна в края на 2015г. и приключи на 26.09.2018г.Успех на всички!!!




    ОтговорИзтриване
  13. Здравейте г-н Стаменов.Реших и аз да се включа в дебата,въпреки,че съм загубил надежда,че моят случай ще има положителна за мен развръзка.Казусът е следният:На 23.07.2018 г. от кредитната ми карта,издадена от ПИБ бяха източени без мое знание 868 лв.На следващият ден бях уведомен по телефона от централата на банката за трансакцията и попитан дали аз съм я извършил.Аз разбира се бях шокиран и веднага отидох в клона в Г.Оряховица,където подадох декларация за оспорване на трансакцията.На 14.09.2018 получих отговор,че сумата няма да ми бъде възстановена.От издаването на картата ми на 02.10.2017 г.до момента не съм я ползавл никога/на постерминал,банкомат или онлайн/.Само съм внасял месечните си вноски ,с цел да я погася и закрия.Подадох и онлайн жалба до КЗП,откъдето ми отговориха,че не е в тяхната компетентност и ме препратиха към МВР.Не виждам някакъв изход,освен да си плащам вноските по картата,без да я разблокирвам,докато я закрия.Ако някой може да ми даде съвет,ще съм му благодарен!Имам отговорите на банката,извлечението от трансакцията и отговора на КЗП.

    ОтговорИзтриване
  14. Здравейте. Клиент съм на ЦКБ. На 29.05.2020 са направени две транзакции от моята карта. Едната е на стойност 500 EUR, а другата 0,99 лв. Веднага разбрах за това и блокирах картата и подадох оспорване на транзакците на 02.06.2020г. На 11.06.2020 получих писмо, че се разглежда мота жалба и от тогава цели 2 месеца никаква информация. Чак на 07.08.2020 г получих писмо, че транзакцията от 0.99 лв е в моя полза, но тази за 500 EUR я губя, понеже имам 3D зашита и е било плащано с код от номера ми. Аз не помня да съм правил това, а ако съм правил, как едната транзакция е уважена, а другата не? Много услужливо. Сега писах на помирителната комисия към КЗП ( този адрес ми е даден в писмото от банката). Отделно писах жалба, че повече от 2 месеца не са ми дали отговор за ситуацията. В Банката ми казваха, че срокът за разглеждане е 45 дни, а реално минаха много повече. Ще ми дадете ли съвет как да процедирам? имейлът ми е
    jocular@mail.bg

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. След няколко месеца писане по институции и с помощ от страна на Александър Стаменов по отношение на съвети към кого да се обърна, казусът приключи в моя полза. Получих си парите обратно. Благодаря!

      Изтриване
  15. Здравейте г-н Стаменов! Имам нужда от съвет. Случаят ми е следният: На 11.06.2021 г. за втори път получих код за динамична парола, без да съм пазарувала (пътувах). За разлика от първия път, когато реших, че е някаква системна грешка, се обадих в банката и така разбрах, че някой си пазарува в google play редовно с данните ми от дебитната ми карта. В първия град с клон на ЦКБ блокирах картата си, където ми дадоха разпечатка за един месец. Беше петък и в понеделник отидох в Пловдивски клон, от където взех разпечатка на трансакциите за 6 месеца. Започнали са да ми теглят дребни суми от 17.01.2021г. на обща стойност 1652лв. Оспорих трансакциите. На 16.06.2021г. банката ми е върнала отговор, че ще разследва(но писмото получих на 20.06). На 18.06.2021 ме викнаха в банката за уточняващи обстоятелства. Открили връзка между два имейла и три трансакции, който отново описах в друг иск за оспорване, написах и обяснения, че имейл адресите са мои, но единият е само за акаунт в самсунг(нужен за телефоните ни). На 29.06.2021г. Ми върнаха парите само за тези трансакции, които бяха и част от първия формуляр, с който се оспорва. Отговор от банката писмен друг нямам. Поисках информация и устно ми казахя, че случая не е затворен, но тъй като на банката са и върнали парите само за тези трансакции и тя ми ги е възстановила. Но случаят ще е отворен до 3.08.2021г., ако им върнеле на тях от всяка една оспорена трансакция щели да ми ги връщат. Трансакциите са 95 на брой и всички са от google play, само първата е от google sistems. Потърсих адвокат, който твърди, че ще изтърва 6 месечния срок от първата оспорена трансакция. Но банката не ми е върнала официален отговор, който ще е след 03.08. 2021г. Преведе ми една жалка сума. Какво да правя, да започвам ли дело?

    ОтговорИзтриване
  16. Забравих да кажа, че не можех да плащам с картата си(поне така мислех), защото не се бях регистрирала за статична и динамична парола. Регистрирах се с помощта на банката едва април 2021г. Но те са можели.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет.
      Можете да не се притеснявате за сроковете. Имате право да оспорите операция, която не е разрешена от вас до 13 месеца след като се е случила.
      Личното ми мнение, е че банката няма право да бави толкова дълго възстановяването на вашите средства. Бих ви помогнал да им напишем едно писмо, но за целта е добре да се запозная по-внимателно с фактите на вашия случай. Ако желаете да го направим - напишете ми имейл и ми дайте данни за контакт, за да поговорим.

      Колкото до съда - преди да ги съдите можете да минете през Помирителна комисия към КЗП. Процедурата е безплатна и ефективна. Но за да се обърнете към нея - първо банката трябва да ви откаже възстановяване на средствата.

      Накратко: СПОКОЙНО - имате време. Можете да напишете едно официално писмо до банката, в което да им обърнем внимание да бъдат прецизни със закона. А ако ви откажат възстановяване - можете да се обърнете към помирителна комисия.

      Изтриване
    2. Благодаря ви за отговора и ще приема предложението ви за помощ. Как да се свържа с вас, за да дам още подробности и да изготвя писмото? Много Ви благодаря за отзивчивостта! Добър човек сте!

      Изтриване
    3. На този имейл ли да ви пиша - kaktaka@gmail.com?

      Изтриване
  17. И аз имам подобен случай, който установих вчера- онлайн банкиране не съм ползвала никога,нито съм теглила на банкомат, освен 2 плащания от постерминал с безконтактна карта.На кратко по сметката си имам само приходи, разходи не правя и следователно се бяха натрупали доста средства. От браузъра на телефона само си проследявах движението по сметката .
    На 21.02 установих, че на 19.02 посредством онлайн банкиране ( което мислех че нямам) е платена сметка за комунални услуги - ток към енерго - про абонат.номер с адрес Добрич....бл. вх...на стойност 94.91лв + 2.50 за транзакцията.
    Вярно, малка е сумата, но излиза че някой прави акаунт към сметката и плаща и този някой съм Аз или мой близък, според служителката на ПИБ :) но все пак ми приеха декларацията за оспорване. Копие и входящ номер не получих.
    Освен картата заявих блокиране и на акаунта си .
    Надявам се да не се появят и други плащания.
    Има ли смисъл от жалба в РПУ ?

    ОтговорИзтриване