четвъртък, 15 ноември 2012 г.

Преносимост на номер за един ден

С промени в правилата за пренос на номера КРС улесни още повече процедурата като я направи по-бърза и ефективна

В края на септември 2012 след обнародване в Държавен вестник влязоха в сила промени в правилата за пренос на номера, които операторите трябва да спазват. С 48 промени Комисията за регулиране на съобщенията улеснява преноса на номера и затваря редица вратички, които операторите използваха досега, за да откажат заявените преноси от мрежите си в опит да задържат клиентите.

Например - често срещана уловка, която операторите използват, за да откажат преноса на номер или група от номера беше да се върне отговор, че заявлението е попълнено неправилно без да се дават повече обяснения и конкретика коя част на заявлението е некоректна. С последните промени това става невъзможно - в чл. 30 ал 1 т. 7 КРС изброява точно кои данни могат да послужат за отказ. Това са грешно име или идентификационен номер на юридическо лице или сбъркани имена или ЕГН на физически лица. Ако тези данни бъдат подадени правилно - оператор не може да откаже пренос за некоректно и/или неправилно попълнено заявление.

Още три важни промени в текстовете на чл. 30  от функционалните спецификации за пренос на номера премахват досегашни пречки за осъществяване на преминаването от един оператор към друг. Неплатени сметки и други задължения вече не могат да спрат преноса на даден номер. Досега абонатите трябваше да изчистят всички свои задължения към доставчика си - неплатени фактури и дължими такси за предсрочно прекратяване на договора - за да бъде пренесен номера или групата от номера. Занапред това не може да е пречка и повод за отказ. При наличие на стари задължения или дължими такси операторът ще трябва да завърши процедурата по пренос и да търси задълженията си и след това.

Друга точка, която отпада като възможност за отказ на преноса е изискването абонатът да е използвал услугите на оператора поне 3 месеца. Вече няма такова изискване и пренос не може да бъде отказан на това основание. Досега имаше случаи, в които един и същи номер за дълъг период от време е бил притежание на различни собственици. Това се получава най-често когато служител на една фирма започва работа в друга и новият му работотдател придобива собвтеност върху номера му, за да може телефонът да бъде служебен. При напускане се случва обратното - номерът отново става собственост на служителя. Досега операторите използваха това, че собственикът има договор за период по-малък от три месеца, за да откаже пренос в друга мрежа.

В променените правила изрично е споменато, че в случай че телефонната услуга е част от пакетна услуга - операторите трябва в общите си условия ясно да обясняват възможностите за продължение на останалите услуги, които абонатът ползва, в случай че номерът му бъде пренесен в друга мрежа.

Въвежда и възможност процесът на пренос да стартира веднага след подаване на заявлението от абоната, а не да се чака седем работни дни Също се регламентират и сроковете, в които операторите комуникират помежду си по подадените заявления за пренос. Например при отказ от пренос доставчикът трябва да върне отговор на заявлението за пренос до 6 часа след получаването му. С промените става възможно придвижването на дадено заявление за 1 работен ден при изрично желание на клиента.

Преглед, на общите условия, публикувани на страниците в интернет на трите мобилни оператора показа, че клаузите за отказване на преносимост при неплатени сметки и минимален срок от три месеца ползване на услугите на оператора все още фигурират в общите условия. Въпреки това евентуалните откази по тези причини биха били атакуеми пред КРС.

Последната промяна на функционалните спецификации за преносимост на номера е стъпка, показваща решителност от страна на регулатора да направи процеса по-бърз и достъпен като намали възможностите за лавиране на операторите при откази на заявления.



Няма коментари:

Публикуване на коментар